LLMC Vakarskolas lasīšanas darbnīca "Globālā māksla un biennāles"

Otrdien, 21. aprīlī plkst. 18.00 Latvijas Laikmetīgās mākslas centrā notiks „LLMC Vakarskolas” sezonas desmitā lasīšanas darbnīca, kas pievērsīsies globālās mākslas un biennāļu tematikai. Darbnīcu moderēs Ieva Astahovska un Valts Miķelsons.

Jau maija sākumā skatītāju pūļus pulcēs 56. Venēcijas mākslas biennāle, kas ir senākā no šobrīd ļoti plašās globālās starptautisko izstāžu plejādes. Pirmā Venēcijas biennāle notika pirms 120 gadiem, sasaucoties ar 19. gadsimta vidus lielajām starptautiskajām industrijas un kultūras sasniegumu izstādēm. To nacionālā pārstāvniecība provocē salīdzinājumus arī ar Olimpiskajām spēlēm. Pēc Otrā pasaules kara dažādu biennāļu – lielu regulāri notiekošu starptautisku mākslas izstāžu – skaits strauji audzis, jo īpaši pēdējās desmitgadēs ļaujot tās skatīt ne tikai kā noteiktu organizatorisku formu, bet arī kā institūciju ar būtisku lomu laikmetīgās mākslas apritē. Šādas izstādes piesaista profesionāļu, tūristu un plašsaziņas līdzekļu uzmanību, tās veicina norises vietas atpazīstamību, unikalitātes auru un prestižu. Kā institūcijas tās krāj kultūras kapitālu gan sev, gan dalībniekiem, veicinot to mobilitāti gan ģeogrāfiski, gan mākslas un darba tirgū.  

Šādu izstāžu kuratori bieži apņemas diagnosticēt sava laika kultūras situāciju vai reflektēt par aktuālām sabiedrības problēmām, vērienīgos naratīvos savijot mākslu, kura ir “internacionāla pēc formas un nacionāla pēc satura.” Citi savukārt apstrīd šo hegemonisko globalizētās, starptautiski saprotamās kultūras izrādi, sakot, ka pasaule joprojām sadalīta “kūrētās un kūrējošās valstīs” un ka plaisa starp centru un perifēriju, elites mākslu un vietējo kontekstu aizvien vēl ir nepārvarama un neiztulkojama. Iezīmējot vidusceļu starp šīm pozīcijām, kurators un autors Saimons Šeiks norāda, ka “lai gan biennāles ir un būs telpa kapitālam, tās vienlaikus ir arī telpa cerībai”.

Lasīšanas darbnīcas teksti:

• Charlotte Bydler, “The Global Art World, Inc.: On the Globalization of Contemporary Art” (2004);

• Simon Sheikh, “Marks of Distinction, Vectors of Possibility: Questions for the Biennial” (2009)

http://www.skor.nl/_files/Files/OPEN16_P68-79.pdf

Interesenti tekstus var saņemt, rakstot uz: santa.micule@lcca.lv

„LLMC vakarskolas” cikla pamatā ir aktuālu laikmetīgās mākslas norišu iepazīšana, lai stiprinātu kritiskās domāšanas un diskusijas attīstību Latvijas mākslas vidē. Tajā tiek apspriesti dažādi laikmetīgās mākslas jautājumi caur nozīmīgu teorētiķu tekstu lasīšanas pieredzi. Otrajā sezonā „LLMC vakarskolas” cikls ietver desmit lasīšanas darbnīcas, dokumentālo filmu seansus, kā arī vietējo un starptautisku profesionāļu vieslekcijas, kas norisināsies līdz 2015. gada pavasarim.

Katra lasīšanas darbnīca būs veltīta noteiktam tēmu un jautājumu lokam – aktīvismam un mākslas sociālpolitiskai atbildībai, centra un perifērijas pozīcijām, atmiņas un arhīvu kontekstam, globālās mākslas apritei, kuratoru praksēm un pieejām, izstāžu politikai, mākslas izglītībai. Ikviena no tēmām izvērsta, lasot un diskutējot par tekstiem no mākslas teorijas, filozofijas, antropoloģijas un citām nozarēm, to vidū tādu nozīmīgu autoru kā Borisa Groisa, Granta Kestera, Italo Kalvino, Rema Kūlhāsa, Frederika Džeimsona, Jensa Hofmana, Ūtes Metas Baueres esejām.

Dalība „LLMC vakarskolā” ir bez maksas, un tajā aicināti apmeklēt esošie un topošie mākslinieki, kritiķi, kuratori, kultūras menedžeri, mākslas un humanitāro zinātņu studenti. Pirms katras lasīšanas darbnīcas dalībnieki aicināti patstāvīgi iepazīties ar konkrētajiem tekstiem, klātienes diskusiju balstot uz šo tekstu lasīšanas pieredzi.

Projektu atbalsta Valsts Kultūrkapitāla fonds.

 

 

Dalies ar rakstu:

Atpakaļ uz visām aktualitātēm