Britu animācijas īsfilmu programma "Animate"

Animate Projects ir Lielbritānijā bāzēta mākslas organizācija, kas pievēršas attiecībām starp mākslu un animāciju. Tā pēta animācijas vietu un ideju laikmetīgās mākslas vidē. Animate Projects producē mākslinieku darbus galerijām, kinoteātriem, interneta izstādēm.

Programma iepazīstinās ar interesantākajiem darbiem, kas tapuši Animate Projects paspārnē kopš 1991.gada, un tā aptver plašu animācijas tehniku klāstu – zīmēto animāciju, stopkadru animāciju, 2D un 3D animāciju, zīmējumus un skrāpējumus uz filmas lentes, tā iepazīstinās arī ar neparasto "laika šķēlēšanas" jeb time-slicetehniku, kura ļauj apstādināt filmas kustību un kameru pārvietot telpā ap sastingušiem objektiem

Animate programma

Kovboji: slepkavība!/ Cowboys: Murder!
Rež. Films Malojs /Phil Mulloy
1991, 3min

Acs pret aci, zobs pret zobu! Mežonīgo Rietumu stāsts, uzzīmēts ar otu un  melnu tušu. Viena no sešām trīs minūšu filmiņām, kas runā par mūsdienu vērtībām, interpretējot vecos mežonīgo Rietumu mītus. Atsevišķas ainas var pamatīgi satrakot jūsu zirgus!

Saulrieta stāsts/ Sunset Strip
Rež. Keila Pārkere,/ Kayla Parker
1996, 3min 30

12 kadri, pussekunde dienas. 365 saulrieti uzgleznoti, ieskrāpēti un radīti tieši uz 35mm filmas lentas ar graujošu skaņu celiņu. Rezultāts ir vizuāla mūzika, kas līdzinās Stena Brekidža intervencei filmas izejmateriālā. Izmantoto materiālu vidū ir arī nagu laka, magnoliju ziedlapiņas, mati un tīkliņzeķes.

Režisore Keila Pārkere ir starptautiski atzīta māksliniece un animatore, kuras filmas iekļautas festivālos un ceļojošās programmās Eiropā, Austrālijā un Ziemeļamerikā.

Mīlestība ir viss/ Love Is All
Rež. Olivers Harisons/ Oliver Harrison
2000, 3 min 15

Mūzika: Love is All,  izpildītāja. Deanna Durbin (1940)
Sniega karaliene, ieslēgta ziemas brīnumzemē, sapņo par mīlestību un pavasara ziedoni, un dziedātājas balsī vij savas dziesmas cauri rokoko leduspuķēm. Filma tapusi uz kinolentes un izturēta melnbaltā stilistikā, atsevišķas ainas veidotas no 20 un pat vairāk ekspozīcijām.

13
Rež. Saimons Feitfuls/ Simon Faithfull
2004, 5min 25

Melanholisks ceļojums pa automaģistrāli cauri izzūdošai un pikseļos pārvērstai ainavai. Filma veidota no autora zīmējumiem, kas tapuši, izmantojot plaukstdatoru Palm Pilot. Tie montēti ar Photoshop un Image-Ready, radot nelielu kustīgu attēlu sērijas, kuras visbeidzot ar Final Cut Pro apvienotas filmā

Mūzikas autors ir producents, mūziķis un menedžers Džo Vilsons (Joe Wilson), kurš savu karjeru sāka ar grupu Sneaker Pimps, bet vēlāk kā producents un remikseris strādājis ar Placebo, Sofiju Elisu Bekstori, Merilinu Mensonu u.c. Viņa mūzika arī izmantota vairākās filmās.

Taisnā līnijā/ As the Crow Flies
Rež. Karolīna Melisa, Sūzane Flendera/ Carolina Melis, Susanne Flender
2005, 5min 20

Putna attēls ceļo cauri 500 cilvēku zīmējumiem. Filmiņa ir „kluso telefonu“ vizuāla versija, kurā spēles dalībnieki īsu mirkli apskata kādu zīmējumu un tad mēģina pēc atmiņas to uzzīmēt. Pēc tam zīmējums tiek nodots nākamajam dalībniekam. Attēls mainās radot neparedzamu naratīva lidojumu. Cilvēki 14 dažādas vietās no Braitonas līdz Aberdīnai tika aicināti piedalīties radošajās darbnīcās un ar savu zīmējumu kļuva par filmas līdzautoriem

Režisore Karolīna Melisa pirms sākusi darboties animācijā un ilustrācijā, strādāja par dejotāju un horeogrāfi. Šobrīd viņas darbi tikuši rādīti gan onedotzero , gan Edinburgas filmu festivālos, viņas ilustratores darbs dizaina un modes vidē guvis starptautisku atzinību.

Jūtot savu ceļu/ Feeling My Way
Rež. Džonatans Hodžsons/ Jonathan Hodgson
1997, 5min 32

Animēts ziņojums par divu jūdžu garo ceļu kājām no mājām uz darbu. Hi-8 video filma tika digitalizēta un izprintēta ar tintes printeri, tad papildināta ar zīmējumiem, tekstu un krāsām. Subjektīvs skatījums uz to, kā vizuālā informācija tiek filtrēta un apstrādāta mūsu apziņā un zemapziņā. Mēs piedalāmies ceļotāja pieredzē – redzam viņa domas, atkārtojošās neirozes, viņa domu reakcijas uz ikdienas dzīves notikumiem.

Režisors Hodžsons strādājis kā animāciju režisors dažādās Londonas animāciju studijās līdz 1996.g. izveidoja savu producentu apvienību Sherbet, kura drīz vien kļuva par vienu no veiksmīgākajām Londonas animācijas studijām. Viņa darbi lielākoties veidoti kā 2D animācija, kas balansē starp dokumentālo un eksperimentālo animāciju. Parasti viņš izvairās no tradicionāla naratīva, tā vietā balstoties uz novērojumiem un personīgu pieredzi.

Mūžīgā kustība piena un medus zemē/ Perpetual Motion in the Land of Milk and Honey
Rež. Al un Al/ Al and Al
2004, 6min 22

Autoru vectēvs ir pensionēts inženieris un izgudrotājs. Filma simulē viņa dzīves pūliņus, lai radītu mūžīgo dzinēju un piegādātu cilvēkiem brīvu enerģiju. Telefona sarunas laikā ar Dieva Jēru Britnija Spīrsa sabotē projektu un iekustina savu pašas dziņu pēc bezgalības. Konflikts izraisa alķīmisku notikumu virkni, kuru rezultātā rodas tikai viens – zeme piena un medus straumēs.

Režisores studējušas St.Mārtina mākslas skolā, vēlāk saņēmušas balvu, lai izveidotu zilā ekrāna specefektu studiju Londonā. Viņu darbi piesaistījuši starptautisku auditoriju gan filmu festivālos, gan telpisku instalāciju izstādēs galerijās. „Mūžīgā kustība piena un medus zemē” ir viņu pirmā TV filma, kas 2005.g. arī saņēma Centre of Attention mākslas balvu.

Kobras migla/ Cobra Mist
Rež. Emīlija Ričardsone/ Emily Richardson
2008, 6min 52

Cobra Mist bija kodētais angloamerikāņu eksperimentālās virshorizonta radaru stacijas nosaukums. Filma pēta attiecības starp Orfordnesas ainavu un tās neparastās militārās vēstures pēdām, īpaši radaru eksperimentiem un Atomieroču izpētes iestādes neparasto arhitektūru. Šajā vietā valda draudīga atmosfēra, kuru sāk atsegt arhitektūra. Ļauno priekšnojautu sajūtu vēl pastiprina filmas skaņu celiņš.

Filma uzņemta uz 16mm lentes, skaņa ierakstīta filmēšanas vietā.
Režisore studējusi gan mākslu Midlseksas universitātē, gan kino Sanfrancisko mākslas institūtā. Viņa pamatā veido ar 16 mm filmas un vairāku ekrānu instalācijas, koncentrējoties uz ainavām, telpām, vidi un mūsu attiecībām ar tām. Viņa bieži izmanto time-lapse tehniku, kurā katrs filmas kadrs tiek uzfilmēts palēninātā ātrumā. Kad tas tiek atskaņots normālā ātrumā, laiks šķiet paātrināts.

Bojātās preces/ Damaged Goods
Rež. Bārnabijs Barfords/ Barnaby Barford
2008, 9min 24

Traģisks mīlas stāsts, kuru izspēlē porcelāna figūriņas greznumlietiņu veikala dziļākajos plauktos. Nabadzīgs puisis iemīlas skaistā meitenē un tam ir satricinošas sekas.

Stopkadra un 2D animācija, papildināta ar digitālo pēcapstrādi.
Bārnabijs Barfords beidzis karalisko mākslas koledžu 2002.gadā, sarīkojis virkni izstāžu ASV un Japānā un 2004.gadā Wallpaper viņam piešķīra Gada Jaunā dizainera godu. Šī ir autora pirmā īsfilma.

Saldā sāls/ Sweet Salt
Rež. Katerina Atanasapoulu/ Katerina Athanasopoulou
2003, 6min28

Mīlas stāsts par apsēstību un par asiem zobiem starp nojukušā pasakā pazudušu sievieti un ūdensvīru, kuru sagūstījusi un slīcina realitāte.

“Saldā sāls” tapusi no aizrautīgas digitāli filmēta materiāla apstrādes, kombinējot to ar foto un kustīgiem attēliem. Saplūdināti slāņi, pamatā izmantojot After Effects, un rezultātā iegūts aplikāciju kino.

Režisore dzimusi Grieķijā, bet Londonā apguvusi animāciju Karaliskajā mākslas skolā. Viņas eksperimentālās īsfilmas tiek plaši izrādītas starptautiskos filmu festivālos. Viņas darbiem raksturīgs kombinācija no kolāžas un video, kustīgā un nekustīgā attēla, vārdiem un klusuma, gaismas un ēnas.

Bez tevis/ Without You
Rež. Tāls Rosners/ Tal Rosner
2008, 4min 58

Vizuāla izpēte par Londonas industriālajām priekšpilsētām.  Sekojot krāsām un virsmām līdz pat abstrakcijai, filma atklāj šķietami vienkāršo formu sarežģītību.

Tāls Rosners ir režisors un grafiskais dizaineris, kura vārds kļuvis zināms pateicoties radikālām muzikālo kompozīciju interpretācijām. Kopš Centrālās St. Mārtina koledžas beigšanas 2005.g. viņš īstenojis virkni pasūtījumu darbu, piem. vizuālu Stravinska un Debisī klaviermūzikas interpretāciju. Videonoformējumus mūzikas koncertiem veidojis arī sadarbībā ar Londonas Simfoniettu un Losandželosas Filharmonijas asociāciju.

Dabiskā lieluma zootrops/ The Life Size Zoetrope
Rež. Marks Saimons Hjūiss/ Mark Simon Hewis
2007, 6min33

Kāda vīra dzīvesstāsts izstāstīts vienā kadrā, rādot milzu izmēra zootropu, kas ietver filmu. Cikliskais ceļojums tiek izstāstīts ar attēliem, kurus rokās tur 36 karuseļa - zootropa braucēji. Filma rada emociju gammu no sajūsmas par kreativitāti līdz pat vientulības, nožēlas un atkārtošanās izjūtām.

Animācija radīta, izmantojot Photoshop un kombinētu live-action video. Katrai animētajai cilpai izmantotas 36 drukātas brošūras ar attēliem. 

Markss Saimons Hjūiss studējis animāciju Karaliskajā mākslas koledžā. Studiju laikā izveidojis 2 filmiņas (Trap un Spinnaker Leech), kuras veiksmīgi iekļāvās pasaules festivālu apritē. Vēlāk veidojis īsfilmu komēdiju BBC3 „God&Dave”, kura guva lielu atzinību.

Patiesā cieņā/ Yours Truly
Rež. Osberts Pārkers/ Osbert Parker
2006, 4min 54

Senie dārgumi izcelti no arhīvu kinolentām un pārveidoti sirreālā pagājušā gadsimta pilsētā, lai izstāstītu stāstu par Frenku un Čārliju. Kuri mīl viens otru? Kuri mīl sevi? Viņi redz tikai vienu risinājumu. Bet ko viņi ziedos, lai glābtu to, ko mīl visvairāk šai aizmirsto cilvēku un zudušās morāles pasaulē?

Foto aplikāciju un miniatūrā 3D vidē ievietotu reālu objektu rekonstrukcija 16mm filmas kamerā.

Osberts Pārkers kopš 2005.gada veido animētu melnbalto īsfilmu triloģiju. Viena no tām „Film Noir” tika nominēta Britu Kino un TV akadēmijas balvai kā labākā animētā īsfilma un Kannu festivāla Zelta palmas zaram. Pārkers veidojis arī reklāmas tādiem klientiem kā Coca-Cola, MTV un NPower.

Melnā suņa ceļojums/ The Black Dog's Progress
Rež. Stefens Irvins/ Stephen Irwin
2008, 3min 14

Saimnieka negribēts, Melnais suns tiek izmests nemīlīgā apkaimē. Viņš sastopas ar vardarbību, taču, būdams apņēmības pilns dzīvot laimīgi līdz mūža galam, dodas  atpakaļ uz mājām. Diemžēl Mātei ir citi plāni, un viņa stāsts beidzas ar traģēdiju.

Filma uzfilmēta vienā kadrā, izmantojot virkni flipbook jeb grāmatkino animācijas. Kopumā izmantotas vairāk nekā 50 grāmatiņas, kuras vienā kadrā apvienotas ar After Effects. Katra grāmatiņa izstāsta citu stāstu un turpina to cilpā, kamēr nākamā pievienojas un turpina sižeta attīstību.

Stefens Irvins ir vēl viens Centrālās St. Mārtina koledžas absolvents. Jau ar savu diplomdarba filmu viņš saņēma Labākā jaunā talanta balvu. 2007.g. viņš bija viens no pieciem režisoriem, kam BBC Jaunā talanta programmas ietvaros pasūtīja veidot mūzikas video mūziķim Lightspeed Champion.

Dzīvnieku drāmas/ Animal Tragic
Rež. Tims Makmiljans/ Tim Macmillan
2003, 6min 28

Reportāžas par trīs negadījumiem, kuros sadursmes izvērtušās starp cilvēkiem un “draudzīgiem” dzīvniekiem – pastnieks nogalina suni, suns uzbrūk bērnam, zirgs nogalina riteņbraucēju.

Filmā izmantota tās autora radītā laika šķēlēšanas jeb time-slice tehnika. 35mm filma un fotoattēli no viena notikuma tiek transformēti  telpiskā vektoru kartē, izmantojot eksperimentālo FloMo programmatūru. Tajā virtuāla kamera var brīvi klejot telpā ap “sastingušo” ainu. Tims šo tehniku izstrādāja jau 80.gados, un vēlāk tā veiksmīgi tika izmantota filmā “Matrikss”.

.

 

www.animateprojects.org

Projekta vadītāja: Agnese Lūse

 

Dalies ar rakstu:

Atpakaļ uz visām aktualitātēm